Kaipaako yrityksesi pientä nostetta, ja olet suunnittelemassa sille omaa markkinointikampanjaa myynnin vauhdittamiseksi. Tämä on todennäköisesti hyvä idea, sillä markkinointikampanjat tutkitusti nostavat yrityksen myyntiä jopa 90 prosenttia ja varsin usein maksavat itsensä takaisin moninkertaisesti. Mikäli et kuitenkaan koskaan aikaisemmin ole tehnyt omaa markkinointikampanjaa tai työskennellyt sellaisen parissa, saattaa eri termien ja vaihtoehtojen lueskelu saada sormen menemään suuhun useampiakin kertoja. Mikä on paras tapa markkinoida yritystä? Entä mikä on halvin tapa markkinoida yritystä? Mikä markkinointitapa on tehokkain? Päässä saattaa pyöriä kaikenlaisia asioita teemaan liittyen, eikä mistään tunnu löytyvän apua ongelmaan. Et kuitenkaan ole sen kanssa lainkaan yksin, vaan suurin osa yrittäjistä kärsii silloin tällöin epätoivon tunteesta. Siksi olemmekin halunneet luoda tämän lyhyen vertailun, jossa tehdään pieni katsaus yleisimpiin markkinoinnin keinoihin mediassa sekä niiden hyviin ja huonoihin puoliin. Tämän oppaan avulla sinun on helpompi punnita, mitkä markkinointitavat sopivat parhaiten sinun yrityksellesi ja mitkä todennäköisesti antavat sinulle parasta ja tehokkainta vastinetta rahoillesi.
Markkinointimuotojen vertailu
- Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on markkinoinnin muoto, jota kuka tahansa voi käyttää. Se on monissa tutkimuksissa osoittaunut ylivoimaiseksi markkinointikeinojen ykköseksi, sillä mikään muu markkinointitapa ei pysty kattamaan yhtä laajasti koko maailmaa niin pienellä budjetilla ja niin helposti. Parhaillaan sosiaalisen median markkinointi on jopa aivan ilmaista, joskin saattaa tarvita jonkinlaista osaamista.
+ Edullista tai jopa ilmaista
+ Tehokas tapa markkinoida
+ Monenlaisia mahdollisuuksia
– Vie aikaa
– Vaatii pitkäkestoisen markkinointistrategian onnistuakseen
- Sanomalehtimainos
Haluatko tehokkaan mainoksen, joka tavoittaa suuren määrän ihmisiä paikallisesti? Sanomalehtimainos on tehokas mainos, joka sopii ensisijaisesti sellaisiin markkinointeihin, joissa tavoitteena on tavoittaa vanhempaa ikäpolvea sekä niitä, joilla ei ole käytössään älypuhelinta tai muita älylaitteita tai televisiota. Muista, että sanomalehtimainoksen tekeminen vaatii myös graafisia taitoja, jotta mainoksesta saadaan varmasti painokelpoinen eikä lopputulos ole pelkkää niin kutsuttua pikselimössöä.
+ Tavoittaa myös vanhempaa ikäpolvea sekä niitä, joilla ei ole älylaitteita tai televisiota
+ Tavoittaa paikallisesti
– Hintava
– Ei sovi maailmanlaajuiseen markkinointiin
– Vaatii graafisia taitoja
- Postilaatikkoon jaettava suoramainos
Jos tavoitteena on markkinoida tai levittää tietoa hyvin lokaalisesti, voi suoraan postilaatikkoihin suoramainoksena jaettava mainos olla varsin tehokas tapa markkinoida omia tuotteita tai palveluita. Tällaisella markkinointikeinolla on helppo tavoittaa kohdeyleisöä lokaalisti sen enempää valikoimatta, joten se sopii parhaiten esimerkiksi sellaisten palveluiden kauppaamiseen, jotka koskevat vain tietyn alueen asukkaita. Muista, että myös mainoksen jakaminen on suunniteltava niin, että joko jaat mainokset perille asti itse tai maksat ulkoiselle jakajalle viestin toimituksesta.
+ Viesti menee varmasti perille
+ Täydellinen vaihtoehto hyvin lokaaliin markkinointiin
– Vie painomustetta ja usein vaatii ammattimaisen painatuksen
– Vaatii graafisen suunnittelun osaamista tai suunnittelun ulkoistamista
– Vaatii mainoksen jakamista tai palvelun ulkoistamista jakajalle
– Ei voida tavoittaa suurta yleisöä
– Hintava vaihtoehto
- Televisiomainos
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ehkä sinunkin yritykselläsi voisi jonakin päivänä olla iki oma televisiomainos? Tämä on todennäköisesti jopa helpompi ja edullisempi vaihtoehto, kuin olisit edes uskonut! Televisiomainoksia voidaan nimittäin toteuttaa myös paikallisesti, ja tällaisen mainoskampanjan hinta ei oikeastaan eroa suuresti lehtimainoksen hinnasta. Moni yrittäjä ei edes ota tätä huomioon, sillä kuvittelee televisiomainoksen automaattisesti olevan pois laskuista. Näin ei kuitenkaan kannata ajatella, sillä oikeastaan televisiomainos saattaa olla juuri sitä, mitä yrityksesi tarvitsee.
+ Paikallisesti mainostettuna yllättävän edullinen
+ Kattava ja näyttävä markkinointikeino
+ Lisää kuluttajien luottamusta
– Vaatii teknistä toteutusta