Suurin osa meistä käyttää sosiaalista mediaa. Monelle se on aivan tavallinen viihteen muoto, ja sitä käytetäänkin muun muassa kuvien, videoiden, uutisten ja tekstien jakamiseen sekä reaaliaikaiseen kommunikointiin ihmisten kanssa ympäri maailmaa. Sosiaalinen media mahdollistaa kommunikoinnin helposti myös silloin, kun kaverin kanssa ei olla konkreettisesti läsnä ja se mahdollistaa myös helpon yhteydenpidon ystäviin ja perheenjäseniin ympäri maailmaa. Nykyisin ei ole enää ollenkaan tavatonta olla myöskään etäsuhteessa, jossa kommunikointi hoidetaan täysin sosiaalisen median välityksellä. Ei siis ole ihme, että nykyään monen ihmisen elämä ja arki on niin sanotusti riippuvaista sosiaalisesta mediasta.
Koska ihmiset hoitavat nykyään niin suuren osan menoistaan juurikin sosiaalisessa mediassa, ei liene suurikaan ihme, että nykyisin jopa suurin osa hereilläoloajasta käytetään sosiaalisessa mediassa ja niin sanotusti ”onlinessa”. Ihmiset haluavat aina olla läsnä ja tavoitettavissa sen varalta, jos jotakin mielenkiintoista tapahtuu.
Mitä tämä sitten tarkoittaa yritysten markkinoinnin kannalta? Hyvä yrittäjä on aina siellä, missä tapahtuu. Jos kaikki potentiaaliset asiakkaat siis ovat sosiaalisessa mediassa, miksi sinä et olisi? Vaikka tarjoaisit maailman parasta palvelua tai myisit maailman parasta tuotetta, ei siitä ole mitään hyötyä, elleivät asiakkaat tiedä yrityksesi olemassaolosta mitään. Tätä voi verrata vaikkapa siihen, että seisoisit autiolla torilla huutamassa kurkku suorana tuotteesi hyvyydestä verrattuna siihen, että kokonainen salillilinen ihmisiä olisi tullut kuuntelemaan juuri sinun tuotteestasi. Siispä tärkein osa markkinointistrategiaa onkin sanan saaminen kuluttajien tietoisuuteen, ja sosiaalinen media tarjoaa ehkäpä kaikkein helpoimman keinon. Mikä parasta, sosiaalista mediaa voi käyttää aivan ilmaiseksi. Miten sen käyttö sitten onnistuu mahdollisimman tehokkaasti?
Sosiaalisen median tehokas käyttö yritystoiminnassa
- Järjestä sosiaalisen median sivustolla arvontoja
Muista, että vaikka kaikki ihmiset ovatkin jo valmiina sosiaalisessa mediassa, eivät he automaattisesti päädy sinun sivustollesi. Sinun on siis tehtävä töitä sen eteen, että saat kartutettua sivustosi tykkäysten ja seuraajien määrää. Tämä on tärkeä ensimmäinen askel, jotta voit lähteä toteuttamaan muita markkinointistrategiasi askelia.
Yksi hyvä tapa kartuttaa tykkääjien määrää silloin, kun sivustollasi on jo jonkin verran seuraajia, on esimerkiksi arvonnan järjestäminen. Voit arpoa vaikkapa yrityksesi tuotteita tai palveluita tai jonkin niihin liittyvän pienen esineen. Pyydä osallistujia tägäämään paras ystävänsä kommenttiosioon ja tykkäämään sivustostasi, niin kartutat tykkääjien määrää nopeammin kuin uskotkaan. Arvonta on tehokkuudeltaan ylivoimaisen tehokas tapa kartuttaa seuraajien määrää ja maksaa itsensä taatusti takaisin moninkertaisena.
- Luo maksettuja sisältöjä
Jos sinulla on vaikeuksia päästä alkuun tai kaipaat kunnon lähtölaukausta, luo yrityksesi sivustolle maksettu mainos. Sosiaalisen median markkinointityökalut toimivat niiden algoritmien mukaisesti äärimmäisen tehokkaasti ja algoritmit ohjaavatkin mainoksesi automaattisesti valitsemallesi kohderyhmälle niin, ettei markkinointibudjettisi mene hukkaan.
Voit maksetussa markkinoissa valita esimerkiksi vastaanottajien sukupuolen, ikäjakauman sekä asuinpaikan ja mielenkiinnonkohteet. Testauksissa sosiaalisen median markkinoinnit ovat aina osoittautuneet ylivoimaisesti muita median markkinointikeinoja tehokkaammiksi hinta-laatu -suhteeltaan, joten tätä ennennäkemättömän hyvää markkinointikeinoa kannattaa ehdottomasti käyttää yrityksen markkinoinnissa hyödyksi. Se on moninkertaisesti edullisempi kuin vaikkapa televisio- tai sanomalehtimainos ja sen avulla on mahdollista tavoittaa moninkertaisesti enemmän ihmisiä – mikä parasta, siitä on sinulle kaikkein vähiten työtä, sillä algoritmit hoitavat työn puolestasi!
- Päivitä säännöllisesti
Muista, että pelkästään sosiaalisen median tilin luominen ei suinkaan riitä, vaan sinun on myös muistettava päivitellä tiliä säännöllisesti. Kukaan ei halua seurata tiliä, joka ei tarjoa muuta kuin autiota näkymää. Itse asiassa autio tili on parasta antimainosta, mitä yritykselle voi suoda, sillä se saa seuraajat kuvittelemaan, että yritys ei enää ole toiminnassa tai että siihen ei panosteta. Tämän lisäksi yrityksesi hukkuu nopeasti satojen samanlaisten joukkoon, eikä kukaan enää muista sitä. Päivittämällä säännöllisesti, esimerkiksi kerran päivässä, takaat sen, että yrityksesi pysyy relevanttina ja seuraajien muistissa. Luo tarkka markkinointistrategia sille, kuinka usein ja millaista sisältöä jaat, jotta yrityksesi menestyy mahdollisimman hyvin.